Tak naprawdę każdy, kto w jakiś sposób działa w sieci i cokolwiek publikuje powinien być przygotowany na krytykę, a także niestety- także na hejt. Tak naprawdę nie ma większego znaczenia, czy prowadzimy bloga, kanał na You Tube czy stronę internetową- jeśli tylko użytkownicy będą mieli możliwość komentowania publikowanych przez nas treści, na pewno znajdą się i tacy, którzy postanowią nie być dla nas zbyt mili i nie będą nas oszczędzać. Dobrze jest więc być na to przygotowanym i już na początku poczytać o tym, jak sobie radzić z krytyką.
Zachowaj spokój i bierz do siebie tylko konstruktywną krytykę
Zachowanie pewnego dystansu w stosunku do siebie jest bardzo ważne. Dodatkowo, krytyka innych będzie miała na nas znacznie mniejszy wpływ w momencie, kiedy sami ze sobą przepracujemy pewne kwestie, które uważamy u samych siebie za problematyczne. Jeśli pokazujemy się publicznie- szalenie ważne jest, aby akceptować to, jak wyglądamy i mieć do tego pewien dystans. Jeśli mamy pewne kompleksy- osoby nastawione do nas krytycznie zawsze będą umiały wywołać w nas negatywne emocje, gdyż one po prostu są w nas obecne. Ta akceptacja jest więc bardzo ważna, ale też ciężko może być nam ją wypracować.
Powinniśmy też mieć taką świadomość, że nie każdym komentarzem należy się przejmować. O ile konstruktywna krytyka może być wartościowa i zawsze warto ją przeanalizować, o tyle absolutnie nie warto przejmować się komentarzami obraźliwymi, złośliwymi, wyrwanymi z kontekstu, które zawierają przekleństwa i po których widać, że są nacechowane emocjonalnie w sposób negatywny. Zazwyczaj taki hejt jest obrazem problemów osób, które go sieją, a w mniejszym stopniu powinien być brany na poważnie przez odbiorców takiego hejtu. Najlepszą strategią jest regularne i konsekwentne kasowanie takich wypowiedzi, aby nie dopuszczać do eskalacji takich komentarzy.
Każdy z nas może się pomylić, każdy może zmienić zdanie
Czasem możemy nieświadomie zrobić coś, co spotka się z krytyką, czasem możemy po prostu się pomylić- jeśli tak się stanie, najlepiej jest się do tego przyznać. Mylić się jest rzeczą ludzką i chyba nikt z nas nie jest perfekcyjny w swoich działaniach. Warto dać więc sobie przyzwolenie na popełnianie błędów, a także nauczyć się do nich przyznawać.
Jaka jest motywacja osób zamieszczających negatywne wpisy?
Kierując się empatią bardzo szybko możemy wyłapywać, dlaczego dany użytkownik komentuje, krytykuje czy hejtuje naszą osobę. Często może to robić dlatego, że jest zazdrosny, niedowartościowany lub też zbyt emocjonalnie związany z danym tematem ze względu na swoje przeżycia. Trzeba więc mieć w sobie pewną wyrozumiałość i słowa krytyki nie tylko odnosić do siebie, ale też zastanawiać się nad motywacją osoby, która je wypowiada. Bardzo często jest tak, że od razu widać, jakie problemy ze sobą ma osoba, która zwraca nam uwagę na nasze błędy, na nasz wygląd czy komentuje nasze poglądy. W takiej sytuacji nie możemy brać wszystkiego do siebie, najlepiej zachować spokój i odpuścić dalsze dyskusje na dany temat.