reklama ambientowa balon

Czy ambient marketing nadal jest nietypową formą reklamy?

Marketing ambientowy to nic innego jak wszelkie formy marketingu, które odbiegają od tych standardowych i najbardziej znanych. Oczywiście, kwestią umowną jest popularność takich form reklamy, ale najogólniej taki marketing można nazwać zaskakującym, ciekawym czy też niecodziennym. W realizowanych kampaniach tego rodzaju chodzi o to, aby wykorzystać jakiś ciekawy nośnik w zupełnie inny sposób, aby zaskoczyć odbiorcę i zainteresować go danym przekazem reklamowym. Wśród przykładów takiego właśnie marketingu możemy znaleźć marketing partyzancki, ale też i niektóre formy marketingu internetowego- w tym chociażby marketing w grach, buzz marketing czy różnego rodzaju kampanie e-mail marketingu.

O czym warto pamiętać w kontekście reklam ambientowych?

Na pewno o tym, że aby coś mogło być faktycznie oryginalne i niecodzienne- nie może być w żaden sposób powtarzalne. Dlatego też takie kampanie są najczęściej jednorazowe, a jeśli zostaną powtórzone w dokładnie takiej samej formie- nie można nazwać ich kampaniami z zakresu marketingu ambientowego. Podczas przygotowywania takiej kampanii, agencje starają się dokładnie skroić je na miarę oczekiwań klienta, są one więc mocno spersonalizowane, a także z góry jest określona konkretna grupa docelowa ich odbiorców oraz cel, jaki chce się osiągnąć poprzez realizację kampanii.

Co zaskakującego może być w takich reklamach?

Od razu można zacząć się zastanawiać, co zaskakującego można jeszcze wymyślić, skoro tak wiele już było. Marketing ambientowy często oznacza niestandardowe wykorzystanie danego nośnika- a więc użycie go w sposób, w jaki jeszcze nie był używany. Realizowana kampania może też wykorzystać przestrzeń oraz kontekst w zupełnie inny sposób, niż ma to miejsce zazwyczaj. Wówczas również można powiedzieć o niej, że jest to kampania ambientowa. Ciekawe są też przykłady kampanii, gdzie wykorzystuje się w sposób oryginalny i nieszablonowy miejsce realizacji kampanii, a więc samo otoczenie. Dodatkowo, w dobie nowoczesnych technologii można też skorzystać z różnych wynalazków i cudów techniki, które także same w sobie powinny być czymś niecodziennym i zaskakującym.

Gra na emocjach

Jak więc widać, te emocje, jakie chce się wywołać u odbiorców są bardzo ważne. Z jednej strony reklamy tego typu mają wywołać u odbiorców pewne zaangażowanie. Mogą wpływać na podświadomość, wzywać do działania, a także do podjęcia interakcji. Z drugiej strony, mają zaskakiwać, szokować- trafiać bezpośrednio do odbiorcy i zajmować jego uwagę w sposób maksymalny. Jest to więc reklama, obok której nie przechodzi się obojętnie. Odważnie, dowcipnie, nowocześnie, kontrowersyjnie- wszystkie te przymiotniki dobrze oddają naturę takich kampanii. Jednocześnie- jak łatwo jest to sobie wyobrazić- zaprojektowanie takiej kampanii wcale nie jest proste, wymaga kreatywnego podejścia do mediów oraz dostępnych środków. Dlatego też najczęściej są to kampanie o dużych budżetach, które realizują najlepsze agencje reklamowe.